Het account activeren doe je door je schoolmail in te vullen op de activatiepagina. Heb je je account al geactiveerd, dan kun je inloggen.

Start pilot Helen Parkhurst – JoJoschool

Vanuit het NPO ontstond op het Helen Parkhurst het idee om een eigen Academy op te bouwen waarbij docenten de mogelijkheid en begeleiding zouden krijgen om digitaal lesmateriaal te produceren. Dit past goed bij het onderwijs van een Daltonschool, is duurzaam en toekomstbestendig.

Maar waarom iets maken wat al (deels) bestaat? Er ontstond contact tussen Helen Parkhurst en JoJoschool. Het platform dat JoJoschool heeft gebouwd en de content die de afgelopen jaren is geproduceerd, kunnen goed gebruikt worden als basis voor de HP-academy. Daarom zijn Helen Parkhurst en JoJoschool in schooljaar 2022-2023 gestart met een pilot.

Contentproductie docenten HP

Het doel van deze pilot is om het platform en de content van JoJoschool te personaliseren. Dit houdt in dat JoJoschool wordt omgevormd tot de HP-academy door content, geproduceerd door docenten van het HP, toe te voegen. Ook de indeling van de content kan naar wens worden ingericht. Tot slot wordt het logo en de kleuren van Helen Parkhurst gebruikt in de HP-academy.

Studio in de berging op verdieping 2

Om deze contentproductie laagdrempelig en aantrekkelijk te maken, is er studio ingericht met professionele opnameapparatuur. Met een paar drukken op de knop kunnen lessen worden opgenomen. JoJoschool zorgt er vervolgens voor dat deze lessen op de juiste manier op de HP-acadamy terechtkomen. Zo kan deze content gebruikt worden in de dagelijkse praktijk, tijdens daltonuren of om bijvoorbeeld flipping the classroom toe te passen.

Stappenplan contentproductie

1. De eerste stap is om het huidige aanbod van JoJoschool te analyseren en in kaart te brengen wat de gebreken zijn die anders zouden moeten. Dit kun je als individuele docent of als sectie doen.
  2. Als er een plan is gemaakt om de basiscontent aan te vullen, kunnen lessen worden voorbereid in het speciale HP-template. Zo blijft de structuur van de lessen voor elk vak gelijk. Uit onderzoek is gebleken dat dit positieve effecten heeft tijdens het leren.
  3. Na het voorbereiden van de lessen in het HP-template, kunnen docenten van de studio gebruikmaken om de lessen op te nemen. Instructies en begeleiding hierover worden verzorgd door JoJoschool.
  4. Na het opnemen van de lessen, worden deze door JoJoschool nabewerkt en in het HP-platform geplaatst. Nu hebben leerlingen toegang tot de lessen.

Uitkomst pilot

De ervaringen die docenten opdoen bij het creëren van digitaal lesmateriaal worden gebruikt om het vervolg te bepalen. Ook wordt er gekeken naar een manier om het onderwijsaanbod iets anders in te richten en het gebruik van digitaal materiaal meer te incorporeren in de lessen. Hier zal ook actief onderzoek naar worden gedaan.

Zelf content produceren?

Docenten die het interessant vinden om meer te weten te komen over het produceren van content, kunnen contact opnemen met David le Clercq via [email protected].